La Paz

21 juni 2016 - La Paz, Bolivia

De laatste 2 dagen in La Paz doorgebracht. Op zondag is er een enorme markt bij El Alto, een van de hoge wijken. Je kunt met een skilift daar komen. Samen met een Nederlandse van mijn hostel waarmee ik ook de tours in torro torro mee gedaan heb (Fey Yen). Ze verkochten alles, groente en fruit natuurlijk, maar ook 2e hands auto onderdelen, kleding, telefoons, legeruitrustingen, meubilair, vloertapijt, etc, etc. Helaas werd ik wel in het gezicht gespuugd en werd Fey yen`s tas werd nog open gesneden op een drukker stuk. We waren op diefstal voorbereid en hadden niet echt iets waardevols bij ons, maar toch wel even schrikken dat iemand zo dicht op je komt met een mes. Ze had het zo goed als meteen door en misste niks uit haar tas. Ondanks deze jammerheden wel een leuke markt en een erg mooi uitzicht.
Verder de lokale chorizo op brood gegeten en een fruitsalade met ijs die ze overal verkopen.

Vandaag wat was weggebracht, een protestoptocht bekeken, naar het muziekinstrumenten museum, volkenmuseum en de laatste souveniers ingeslagen. Ook ben ik naar plaza Murillo gegaan met het precidentieel paleis en de catehdraal

Mijn planning voor de komende dagen:
Vannacht en morgen wordt het lokale nieuw jaar gevierd. Ik ga naar Tiwanaku, wordt vannacht om 4u opgehaald. Een ceremonie start met zonsopkomst. Hierna zullen we de ruines en museum van Tiwanaku bekijken, waarna we nog naar een andere ceremonie gaan. Het schijnt dw langstw nacht hier te zijn en ontzettend koud. Ik hopp dan dinsdagnacht goed te slapen, want ik ga op trektocht voor 3 dagen vanaf woensdag. Condoriri heet deze tocht en zou technisch niet moeilijk moeten zijn maar is wel op hoogte, zo`n 5000m. We moeten onze eigen tent, matje en slaapzak dragen. Het is lange tijd geleden dat ik dat voor het laatst gedaan heb dus zal wel weer wennen zijn. Door de hoogte zal het zo tot -10 graden tot max 10 graden worden.
Zaterdag kijk ik dan hoe ik me voel en of ik doorreis naar Copacabana/Puno (Peru)/Huachachina(Peru), want dan begint de terugvliegdatum toch wel in de buurt te komen en het is goed alvast richting Lima te reizen, want je weet het hier nooit met transport.

1. Oma Doorduyn:
    21 juni 2016
    Was wel schrikken.gelukkig geen letsel opgelopen. Weer een drukke tijd voor de boeg. Terugreis nadert snel. Geniet!! Liefs omaxxxx
  2. Fre3k:
    21 juni 2016
    Nou nou, heftige ervaring hoor op de markt. Veel succes en plezier op de trektocht.
  3. Saskia:
    21 juni 2016
    Hoi hoi ,vanwaar dat spugen ,wat minderwaardig zeg ,en idd zo dichtbij zo fanatiek met zakkenroller, nou eigenlijk wel meer dan dat
    Gelukkig hebben jullie je niet te erg daardoor af laten schrikken Lijkt me wel super zo''n markt met al die kleuren
    Gave plannen hoor voor aankomende dagen
    Veel plezier!!!En geniet!
    Liefs van hier sasx
  4. Sonja en Karl:
    21 juni 2016
    Jakkes wat een vervelende ervaring op de markt, vinden het echt dapper van jullie hoe je je eroverheen zet en daarna weer verder weet te genieten van al het fraais dat Bolivia biedt. Pittige trektocht voor de boeg, op grote hoogte met bepakking bij lage temperaturen! Wensen je weer een mooi avontuur en tja langzaam aan richting Peru afzakken voor de terugreis, gelukkig wel met een rugzak vol ervaringen, mooie herinneringen en een flinke dosis aan zelfredzaamheid!
  5. Opa en oma van Duin:
    21 juni 2016
    Zo,dat was wel schrikken zeg,op zo 'n markt!!Vervelende ervaring.
    Nog een barre tocht voor de boeg en dan zit de reis er toch bijna
    op .Wat zal je weer moeten wennen in je eigen landje.
    Fijne voortzetting
  6. Minka:
    23 juni 2016
    Gelukkig Nieuwjaar!! Goede reactie van jullie op de markt, weet je ook waarom je bespuugd werd? 5.000 meter hoogte mét bepakking klinkt (is) heftig, maar ik heb er alle vertrouwen in. Blijf lekker genieten van alles. Dikke knuffel
  7. Oma Doorduyn:
    23 juni 2016
    Lokaal nieuwjaar? Heeft ieder gebied z'n eigen nieuwjaar. Er wacht je nog een zware, koude tijd. Nog even volhouden, dan wacht je thuis een warme ontvangst. Knuffel, oma.