Jungle - Collpa Chuncho

14 mei 2016 - Puerto Maldonado, Peru

Tablet deed vervelend dus dit verhaal was niet af. Ondertussen de computer van het hostel ingepikt dus is het verhaal afgemaakt.

3 dagen terug ziin we de jungle in gegaan. We zijn met een nachtbus in Puerto Maldonado aangekomen. Daar hebben we een taxi gedeeld met twee dames uit Noord Amerika. Vanuit een backpackers hostel hebben we meteen een tour geboekt van drie dagen de jungle in. We reden met een 4 wheel drive naar de rivier. Dit was nog een interesante rit door alle modder en gaten in de weg. Bij de rivier aangekomen stapten we over op een boot. Vanuit daar was het nog een klein stukie naar onze slaapplek. Deze eerste dag gingen we in de jungle rondwandelen. Onze gids, Nilton, legde van alles uit over verschillende planten. S avonds zijj we de boot in gestapt op zoek naar kaaimannen, een soort kleine krokodillen. We leken jet veel succes te hebben. Onze gids stapte uit samen met de bestuurder van de boot en se kwqmen terug met 2 kaaimannen in hun armen! Wij mochten ze ook vasthouden. Dat is echt super gek maar heel gaaf. Na heel wat fotomomentjes en nadat ze even los waren gelaten gingen we terug naar onze slaapplek.

De 2e dag moesten we al om 5 uur weg want we zouden gaan kijken naar papagaaien en parkieten in het wild. Ze gaan iedere dag , zolang het mooi weer is klei eten, daar zitten mineralen in die goed voor ze zou zijn. Het was heel mooi om die beesten door een monocular van heel dichtbij en in het wild te zien. S middags zijn we gaan kanoen op de rivier. Laurien zat al een aantal dagen te zeuren hoe erg ze varen op het water mistte. Nou, nu had ze haar kans! Maar het enige wat ik hoorde was dat het een stomme kano was. Ja het was inderdaad een bakbeest van een 1 persoons kano en het was gewoon een volledig open kano. De rivier was vrij rustig water en tijdens het kanoen is dan ook niemand om gegaan. Het water was mooi bruin, zoals eigenlijk overal hier door alle modder en stof die in het water terecht komen. Het was mooi weer maar verder geen dieren aan de oever gezien. Het was in ieder geval een lekker rustig stukje varen. Even later hebben we de kano verruild voor de grotere boot zodat anderen kunnen gaan kanoen. We mochten de grote boot besturen wat erg leuk was. Even later ging de groep voetballen waarbij laurien en ik niet meededen maar mooi gekeken hebben hoe iedereen in moddermonsters veranderde. Het hele veld bestond namelijk uit modder en er werden een hoop slidings en snoekduiken gedaan. Op de terugweg werden er 2 kano's achter de boot gebonden, in het idee van een soort bananenboot. Laurien was eerst niet heel enthausiast maar even later besloot ze toch met mij op de twee persoonskano te zitten. Het water spoot lekker omhoog om ons heen en het was heerlijk verkoelend. Mooi feitje om te verttellen natuurlijk is dat dit water hetzelfde water was waar we eerder de kaaimannen tegen kwamen en dat dit het water is waar we de volgende dag naar piranha's zouden gaan vissen. Maar wees niet gevreesd lieve ouders en familie, de kaaimannen zijn er vooral 's nachts en zijn vrij bang voor mensen en de piranha's zijn er wel overdag maar bijten geen mensen. Na dit leuke tochtje was het siesta tijd en zijn we lekker gaan douchen en chillen. 's avonds was het tijd voor de nachtwandeling. Met de groep en onze gids zouden we de jungle in gaan. Ik. heel erg in de hoop dat we geen slang tegen zouden komen en een groep die buiten ons twee schijnbaar allemaal vergeten waren dat iets van een broek met lange pijpen en je insmeren met anti muggen spul geen overbodige luxe zou zijn. Twee britse jongens hadden ook nog eens geen zaklamp mee wat nogal eens mooie gilletjes teweeg bracht als er weer een motje bij hun benen, armen of oren zat. We hebben een hoop spinnetjes, vlinders, motten, krekels en mieren gezien. Gigantische mieren en mieren waarvan je makkelijk in het ziekenhuis kon belanden zou je door ze gebeten worden. Gelukkig konden wij mooi doorlopen richting de tarantula's, hele grote spinnen en een babytarantula. De gids pookte in het holletje zodat we een mooie foto konden maken waarbij hij feitje vertelde dat die beesten zo'n twee meter kunnen springen naar hun prooi (Laurien doet weer een HUHAA geluid toen ik haar er nu net naar vroeg). Verder nog even doorgelopen op zoek naar panters maar daar schijn je heel veel geluk voor te hebben om die te spotten.

De volgende dag zou het programma bestaan uit vissen. Nu is dat niet echt onze favoriete bezigheid, maar iedereen is gezellig meegegaan. Nu heeft de gids 3 vissen gevangen, nadat hij gezegd had dat hij niet van vissen hield en er slecht is was. Hij was samen met 1 meisje van de groep de enige die grag nog doorvisde. Geen piranha's gevangen helaas, wel een rog, catfish en een waarvan we de naam niet weten. Als allerlaatste hebben we een Brazil nut gegeten. een soort noot die daar groeit, maar verder naar mijn idee niet veel smaak had.

1. Oma Doorduyn:
    15 mei 2016
    Heb weer genoten van jullie reisverslagen. Blijf voorzichtig. Omaxx
  2. Annelies:
    16 mei 2016
    Lieve meiden,
    Jullie verhaal is weer prachtig. Lang leve het internet.
    Kus,
    Annelies
  3. Fre3k:
    17 mei 2016
    Heeee, ik zie opeens dat jullie de oerwoudtocht verder hebben beschreven. Mooie ervaring. Vanwege tarantula's altijd eerst even je schoenen leegkloppen voordat je erin stapt. Maar dat blijk je hier ook je moeten doen, want ik had al een keer een wesp in mijn slaapzak, AU, en ook een keer eentje in mijn schoen.
  4. Martin:
    17 mei 2016
    he Laurien en Eva, nog meer stoere verhalen, om jaloers op te worden!
  5. Oma Doorduyn:
    17 juni 2016
    Weer heel spannend verslag gelezen. Bedankt voor veel lees- en griezelplezier. Liefs oma xxx